ایستا صدر

فروش آسانسور کارگاهی

ایستا صدر

فروش آسانسور کارگاهی

نظافت نمای ساختمانهای بزرگ

 

کاربرد بالابرهای کارگاهی در نماسازی و نظافت نمای ساختمان­ها

 

در دنیای امروز، همراه با پیشرفت و نوآوری در بخش­های مختلف ساخت و ساز، اعم از ساختمان­سازی نیاز به وجود تجهیزات گوناگون، چه در حین ساخت و ساز و چه پس از اتمام آن و با هدف سرویس و نگهداری از آن­ها، بیش از پیش محسوس و ضروری به نظر می­رسد.

نیاز به جا به جایی عمودی یا شیب­دار یکی از این ضروریات است، زیرا سازه­های مرتفعی مانند برج­ها، روز به روز رو به افزایش بوده و نیاز به انجام انواع و اقسام کارها نظیر تعمیرات و یا نظافت و... برای آن­ها وجود دارد. بالابر کارگاهیهرچند ماهیتاً، جدید نبوده و سال­هاست که مورد استفاده قرار می­گیرند، اما امروزه از جهات مذکور در بالا، بیشتر مورد توجه و نیاز هستند و خوب است بیشتر با انواع آن­ها آشنا شویم تا بتوانیم از قابلیت­های آن­ها برای تسهیل انجام کارها بهره ببریم.

آسانسور کارگاهیرا بر اساس قابلیت نوع حرکت، می­توان به دو دسته­ی کلی تقسیم نمود:

  • بالابر کارگاهی که فقط می­توان از آن برای جا به جایی حمل عمودی بار و نفرات استفاده نمود.
  • بالابرگارگاهی که امکان جا به جایی افقی افراد جهت دسترسی آن­ها به نقاط مختلف یک ارتفاع معین را نیز فراهم می­کنند.

در این مطلب به معرفی دو بالابر کارگاهی تحت عنوان "بالابر سکوی کار" و "بالابر حمل و نقل" که هر دو از نوع دوم هستند، خواهیم پرداخت.

بالابر کارگاهی سکوی کار

شاید هنگامی که به برج­ها و ساختمان­های بسیار بلند و مرتفع با نمای شیشه­ای نگاه می­کنید، این سوال در ذهنتان نقش بسته باشد که نمای این ساختمان­ها چگونه اجرا شده است و یا در صورت نیاز به انجام کارهای مختلف بر روی نمای آن­ها، به چه طریقی می­توان به این ارتفاع زیاد دسترسی پیدا کرد؟!

به طور کلی امروزه کارهایی از این دست که مستلزم دستیابی به ارتفاعات بالا و انجام کار و حرکت افقی در آن جا باشد، کم نیستند. یکی از روش­های معمول بستن داربست و انجام کار با کمک آن است. هم چنین شیوه­های جدیدتری نظیر روش راپل نیز جهت کارهایی مانند شستشوی نمای برج­ها به کار می­روند، اما هر یک معایبی مثل ایمنی پایین یا سرعت کم و محدودیت حرکت حین انجام کار را به همراه دارند. در این میان وجود بالابرهای سکوی کار که توسط شرکت­هایی نظیر الیماک طراحی و تولید شده­اند، می­تواند راه­گشا باشد و انجام کار را تسهیل نمایند. اهمیت و برتری اسانسور کارگاهی از نوع سکوی کار زمانی ملموس و محسوس­تر خواهد شد که پیشرفت معماری و در نتیجه پدید آمدن ساختمان­هایی با نماهای پیچیده به لحاظ شکل و اندازه را در نظر بگیریم. علاوه بر این دربسیاری موارد برای پوشش نمای ساختمان­ها از موادی مثل آلومینیوم یا سنگ­هایی استفاده می­شود که در ابعاد بزرگ تولید می­شوند که در تمام این موارد نیاز به این داریم که برای نماسازی از وسیله­ای استفاده کنیم که از نظر آزادی عمل و حرکت در حین کار انعطاف پذیری خوبی داشته باشد و هنگام کار بتواند به کارگران آزادی عمل بدهد. این جاست که نتیجه­ی مقایسه­ بین بستن داربست و استفاده از بالابر کارگاهی سکوی کار کاملاً واضح است. به طور حتم وجود چنین بالابرهایی، مجریان طرح­ها را بسیار خشنود خواهد نمود. زیرا استفاده از بالابر کارگاهی سکوی کار به جای داربست در چنین مواردی مزایایی مانند موارد زیر را به همراه دارد:

  • فراهم آمدن شرایط ایمن­تر حین انجام کار
  • بالا رفتن سرعت انجام کار
  • آزادی عمل بیشتر کارگران حین انجام کار
  • حذف بسیاری از هزینه­ ها و در نتیجه صرفه جویی اقتصادی

بالابر گارگاهی حمل و نقل

زمانی که بحث کار بر روی نمای ساختمان پیش می­آید، بستن داربست اولین گزینه­ای است که به ذهن می­رسد. اما وجود بالابرهای کارگاهی تحت عنوان "بالابر حمل و نقل" نیز می­تواند گزینه­ ای مناسبی برای انتخاب باشد. این بالابرها کارایی و مزایایی مشابه مزایای "بالابر سکوی کار" که در قسمت پیش عنوان شد دارند، با این تفاوت که برای ساختمان­هایی کاربرد دارند که به لحاظ شکل و اندازه پیچیدگی متوسط و نه بالا داشته و در آن­ها استفاده از بالابر سکوی کار مقرون به صرفه نبوده و در واقع نیازی به امکانات زیاد آن­ها ندارند.

تفاوت­های فنی عمده­ی بالابرهای سکوی کار و بالابرهای حمل و نقل را می­توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • طول پلت فرم در بالابرهای حمل و نقل کم­تر از طول پلت فرم بالابرهای سکوی کار است.
  • ظرفیت حمل بالابرهای حمل ونقل کم­تر از همین ظرفیت در بالابرهای حمل و نقل است.
  • بالابرهای حمل و نقل فضای کم­تری از سایت ساخت و ساز را اشغال می­کنند.

یادآوری می­کنیم که بالابرهای به نسبت کوچکی که تحت عنوان بالابرهای قیچی شناخته می­شوند و معمولا در سالن­ها و فضاهای بزرگ مثل کارخانجات برای انجام تعمیرات و نظافت و حتی حمل بار کاربرد دارند نیز نوعی بالابر کارگاهی حمل و نقل محسوب می­شوند.

جهت مشاوره فنی می توانید با گروه صنعتی ایستا صدر تماس حاصل فرمایید.

منبع: نحوه نظافت نمای ساختمانهای بزرگ

ما را در لینکدین دنبال کنید

ما را در فیس بوک دنبال کنید

ما را در گوگل پلاس دنبال کنید

شماره تماس:36307626-041

آدرس وب سایت:www.tcch-co.ir


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.